Waterbodemonderzoek in de haven van Hengelo
De haven van Hengelo is een unieke plek om onderzoek te doen naar de waterbodem. Het is een enorm dynamisch milieusysteem. Schepen die laden en lossen, keren of aanleggen, bedrijven die produceren en transporteren. Al deze activiteiten hebben invloed op de waterbodem. De gemeente Hengelo heeft daarom grootse plannen om dit dynamische systeem veilig en efficiënt te houden en verder te ontwikkelen.
De schroeven van de schepen woelen veel sediment los van de relatief onbeschermde waterbodem. Het losgewoelde sediment wordt door de waterstroming verplaatst en zorgt voor ophopingen in de vaargeul en langs diverse kades. Het is een logistieke uitdaging om de kades bereikbaar te houden zodat schepen veilig kunnen laden en lossen.
Momenteel zijn de voorzieningen in de haven zoals waterpeil en de staat van de kades, geschikt voor zogenoemde ‘klasse 4’ schepen. Een aantal bedrijven in de haven is gebaat bij een versterking en verbetering van de voorzieningen, zodat ook ‘klasse 5’ schepen toegang krijgen tot de haven. Om de haven bereikbaar, veilig en geschikt te maken voor klasse 5 schepen, is het nodig om damwanden te vervangen, de waterbodem te verzwaren en zinkstukken te plaatsen. Nepocon Ingenieurs & Adviseurs voert hiervoor de berekeningen uit en regelt de uitvoering van het gehele project.
Zij hebben ons opdracht gegeven een vooronderzoek uit te voeren naar de waterbodemsamenstelling en milieuhygiënische kwaliteit. Hiervoor is een uitvoerige bureaustudie gedaan naar de historie en huidige situatie van de haven. Deze gegevens zijn aangevuld met een terreinverkenning onder begeleiding van de havenmeester en een contactpersoon van de gemeente Hengelo. Daarnaast hebben we een uitgebreid veldonderzoek uitgevoerd. Dit alles om de mogelijkheden en risico’s van de grondstromen in kaart te brengen. Daarnaast gaven we advies over het duurzaam en efficiënt hergebruiken van de baggerspecie.