Bodemonderzoek en asbestinspectie rondom seinpalen
In opdracht van Van Gelder Rail hebben wij bij maar liefst 77 zogenaamde kanonvoetseinen bodemonderzoek en asbestinspectie uitgevoerd. In Nederland is ruim 7.000 km aan spoorrails aanwezig en per dag rijden ruim 5.500 treinen. Al deze ritten worden veilig en efficiënt gecoördineerd met behulp van meer dan 12.000 seinen. De seinen geven bijvoorbeeld maximale snelheden of stopsignalen door aan de machinist.
Een groot aantal van deze seinen is verouderd en aan vervanging toe. In nauwe samenwerking met Van Gelder Rail hebben wij een gecombineerd onderzoek uitgevoerd rondom de kanonvoetseinen. Om in de bodem rond de seinpalen te mogen graven, is onderzoek nodig naar de bodemkwaliteit en eventuele gezondheidsrisico’s voor de medewerkers die de seinen uiteindelijk gaan vervangen. Onder het toeziend oog van beveiliging, heeft ons deskundige uitvoeringsteam de grond rondom de seinen onderzocht op aanwezigheid van asbest en andere bodemverontreinigingen. Daarnaast hebben onze asbestinspecteurs vastgesteld of de coating en kit van de kanonvoetseinen asbesthoudend waren. De onderzoeksdata hebben we tijdens de voortgang maximaal gedigitaliseerd zodat Van Gelder de actuele status continu kon volgen. Om de seinen verantwoord te kunnen vervangen, hebben wij op basis van de verzamelde veldwaarnemingen en analyseresultaten een gedegen advies uitgebracht over de benodigde stappen.