Grondradar
Maak onzichtbaar zichtbaar! Dat is de grote kracht van geofysica en grondradar, een belangrijke expertise van Geofoxx.
De bodem wordt steeds voller en er zijn steeds meer werkzaamheden die plaatsvinden in de bodem. Denk daarbij aan een rioolreconstructie, bodemonderzoek of het aanleggen van een nieuwe kabel.
Een aantal situaties kunnen het werken in en op de bodem beïnvloeden. Zo is het mogelijk dat er onder een wegdek holle ruimtes zijn ontstaan of zit ondergrondse infra of een boomwortel “in de weg”. Dit zorgt tijdens het werken in de bodem voor vertraging of misschien zelfs gevaarlijke situaties. Daarom is informatie nodig over de ondergrond. Met behulp van de grondradar brengen wij die informatie in kaart.
Grondradar is een geofysische meetmethode die gebruik maakt van elektromagnetische signalen die de bodem in worden gestuurd. Het signaal reflecteert op afwijkingen in de bodem. De bodemopbouw en de (diepte)ligging van de aanwezige materialen/objecten worden hiermee in beeld gebracht. De verzamelde data in het veld wordt vervolgens omgezet tot een 2D kaart of een 3D visualisatie.
Een van de grootste voordelen van het inzetten van grondradar is dat het snel een relatief groot gebied in kaart brengt zonder dat daar graafwerkzaamheden zoals proefsleuven voor nodig zijn. Hierdoor is het mogelijk om te anticiperen op situaties die visueel vanaf de oppervlakte niet zichtbaar zijn.
Onze jaren lange ervaring met deze onderzoekstechniek zorgt ervoor dat we de grondradar voor allerlei toepassingen kunnen inzetten en hiermee waardevolle inzichten bieden voor diverse projecten.
Kabels & leidingen
Om graafschade bij reconstructiewerkzaamheden en/of aanleg van ondergrondse systemen te voorkomen, voeren wij detectieonderzoek uit met behulp van grondradar. Om veilig te werken in de bodem zijn er diverse richtlijnen voor zorgvuldig graven. In het kader van de Wibon (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken) worden de eisen bij graafwerkzaamheden steeds verder aangescherpt.
Sinds januari 2022 wordt de CROW 500 gehandhaafd. Het doel hiervan is het voorkomen van graafschade aan ondergrondse infra tijdens grondroeren. Grondradar is geschikt om de ondergrondse infra in kaart te brengen om zo de stagnatie van werkzaamheden te minimaliseren.
Er zijn diverse toepassingen waarbij de inzet van grondradar waardevol is:
- Verificatie KLIC-melding
- Restanten van kabels of leidingen detecteren
- Graafwerkzaamheden vrijgeven om geen kabels en leidingen te beschadigen
Het voordeel van de grondradar is dat je geen proefsleuf hoeft te graven om inzicht te krijgen in de ligging van kabels en leidingen. Op die manier scheelt het een hoop tijd en geld om een locatie in beeld te brengen.
Na afloop van het radaronderzoek brengen we de data in kaart. We maken een tekening met specifieke GIS-analyses.
Zie ook “veilig werken aan de ondergrondse infrastructuur”.
Conventioneel bodemonderzoek
In het kader van herinrichtingsplannen, aan- of verkoop van percelen en/of nieuwbouwplannen, vindt er vaak onderzoek plaats naar de chemische kwaliteit van de bodem. In de praktijk kunnen ook fysieke verontreinigingen en objecten tot vervelende verrassingen leiden. Denk daarbij aan dempingen met puin, oude fundamenten, achtergebleven ondergrondse infra of onbekende ondergrondse brandstoftanks.
Om te bepalen of op een locatie ook een fysieke verontreiniging aanwezig is, voeren wij gelijktijdig met of voorafgaand aan het conventionele bodemonderzoek (NEN 5740) een grondradaronderzoek uit.
Verder geven wij inzicht in bepaalde lagen van de bodemopbouw, bijvoorbeeld een kleilaag, fundatieopbouw, een voormalige stortlocatie of de grondwaterstand.
Vrijgave van boorpunten
Bij diverse projecten is het wenselijk om vast te stellen of de locatie daadwerkelijk geschikt is voor de geplande werkzaamheden. Is deze vrij van ondergrondse obstakels, zijn bij de sloop daadwerkelijk alle fundamenten, kabels en leidingen verwijderd? Wij kunnen met behulp van een grondradaronderzoek een vrijgave- of opleveringsdocument opstellen.
Mogelijk aanwezige ondergrondse objecten en obstakels (holle ruimten, kabels en leidingen, lekke riolering) kunnen de werkzaamheden/installaties, maar nog veel belangrijker; de veiligheid van mensen, in gevaar brengen. Het grondradaronderzoek zorgt voor een beperking van de risico’s.
Holle ruimtes detecteren
Ondergrondse holle ruimten kunnen als gevolg van uitspoeling van grond naar het riool of lekkende leidingen ontstaan. Vaak is de ligging van een riool of nutsvoorziening gerelateerd aan een weg of fietspad. Holle ruimten kunnen de oorzaak zijn van verzakkingen of zelfs gaten in de verharding. Dit levert gevaar op voor de gebruikers van wegen en fietspaden. Daarom zetten wij de grondradar in.
Met onze radartechniek onderzoeken wij wegen en fietspaden op de mogelijke aanwezigheid van holle ruimten en vertalen dit naar een risicokaart en eventueel een hersteladvies. Dit onderzoek kan plaatsvinden op een preventieve manier als er nog geen indicaties zijn van holle ruimten, of juist meer inzicht bieden in de omgeving als ergens een holle ruimte is vastgesteld.
Een indicatie van een holle ruimte levert een karakteriserend beeld op in de radardata (zie onderstaande dwarsprofiel).
Boomwortels in kaart brengen
Binnenstedelijk is de ondergrondse ruimte beperkt. Deze ruimte wordt vaak ingenomen door kabels en leidingen voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, glasvezel en riolering. Bomen staan soms in de weg en wortels belemmeren graafwerkzaamheden bij onderhoud of aanleg. Groen in de stad wordt steeds belangrijker voor welzijn en verkoeling. Inzicht in de boomwortels kan bij locatieontwikkeling of civiele werkzaamheden frustratie wegnemen en stagnatie of schade aan bomen en wortels voorkomen.
Net als bij het detecteren van ondergrondse kabels en leidingen is grondradar uitermate geschikt voor het detecteren van boomwortels omdat er geen graafwerkzaamheden nodig zijn. Je kunt in vergelijking met proefsleuven sneller een beeld geven van een grotere locatie. Dit bespaart veel tijd en je beschadigt geen boomwortels.
Asfalt en fundatiediktes bepalen
Vlakdekkende grondradaronderzoeken zijn uitermate geschikt voor toepassing op infrastructurele werken zoals bruggen, viaducten en wegen. Soms zijn gegevens over opbouw of constructie onvolledig of niet meer beschikbaar. Door toepassing van geofysica en grondradar krijg je op een snelle en niet destructieve manier een beeld van de meest waarschijnlijke opbouw of constructie.
We verzamelen voldoende data om vervolgens een hele specifieke GIS-analyse te maken. Door middel van een interpolatie analyse verkrijgen we over een groot oppervlak een beeld van de asfaltdiktes. Dit maken we zichtbaar in een tekening.
Risicomitigatie
Door de toepassing van grondradar worden risico’s letterlijk in beeld gebracht. Geofoxx heeft een groot aantal referenties waarbij grondradaronderzoeken worden gebruikt voor het in beeld brengen van holle ruimten op “high-risk locaties” zoals in de petrochemische industrie of op vliegvelden. In de voorbereiding van omvangrijke zware transporten of het plaatsen van hijskranen/stellingen is de stabiliteit van de ondergrond van groot belang. Mogelijk aanwezige ondergrondse objecten en obstakels (holle ruimten, kabels en leidingen, lekke riolering) kunnen de werkzaamheden/installaties, maar nog veel belangrijker; de veiligheid van mensen, in gevaar brengen. Ook de aanwezigheid van holle ruimten of verborgen gebreken onder of in wegen en dijken kunnen met geofysica en grondradar worden onderzocht.
Infrastructuur/asfalt/kunstwerken
Vlakdekkende geofysica- en grondradaronderzoeken zijn uitermate geschikt voor toepassing op infrastructurele werken zoals bruggen, viaducten en wegen. Door wisselingen van eigenaar zijn gegevens over opbouw of constructie soms niet meer beschikbaar. Door toepassing van geofysica en grondradar kan niet destructief snel een beeld worden verkregen over de meest waarschijnlijke opbouw of constructie.
Ook in grootschalige (netwerkschaal, >25 km) trajecten, zoals op wegen (opbouw en laagdikten) en bijvoorbeeld bij kunstwerken in het kader van asset management, zorgt de methode van Geofoxx voor meerwaarde. Hierbij kan gedacht worden aan vermindering van verkeershinder of vermindering van destructief onderzoek. Daarnaast worden met geofysica- & grondradaronderzoek ook reproduceerbare gegevens verzameld die over meerdere jaren kunnen worden vergeleken.