Geofoxx
  • Wie
    • Wie is Geofoxx
    • Historie
    • Voor wie?
    • Werkcultuur
    • Structuur
    • Medewerkers
    • Duurzaamheid
    • Sociaal
  • Wat
    • Expertisegebieden
    • Werkdomeinen
    • Kennisregister
    • Kwaliteitsborging
    • Projecten
  • Waar
    • Adres- en contactgegevens
  • Werk
    • Werken bij Geofoxx
    • Onze HR visie
    • Collega’s aan het woord
    • Een dag uit het leven van..
    • Vacatures
    • Stageplaatsen
  • Nieuws
    • Actualiteiten
    • Projecten
    • Magazine
  • login
  • Zoek
  • Menu Menu

Grondradar

Maak onzichtbaar zichtbaar! Dat is de grote kracht van geofysica en grondradar, een belangrijke expertise van Geofoxx.

De bodem wordt steeds voller en er zijn steeds meer werkzaamheden die plaatsvinden in de bodem. Denk daarbij aan een rioolreconstructie, bodemonderzoek of het aanleggen van een nieuwe kabel.

Een aantal situaties kunnen het werken in en op de bodem beïnvloeden. Zo is het mogelijk dat er onder een wegdek holle ruimtes zijn ontstaan of zit ondergrondse infra of een boomwortel “in de weg”. Dit zorgt tijdens het werken in de bodem voor vertraging of misschien zelfs gevaarlijke situaties. Daarom is informatie nodig over de ondergrond. Met behulp van de grondradar brengen wij die informatie in kaart.

Grondradar is een geofysische meetmethode die gebruik maakt van elektromagnetische signalen die de bodem in worden gestuurd. Het signaal reflecteert op afwijkingen in de bodem. De bodemopbouw en de (diepte)ligging van de aanwezige materialen/objecten worden hiermee in beeld gebracht. De verzamelde data in het veld wordt vervolgens omgezet tot een 2D kaart of een 3D visualisatie.

Een van de grootste voordelen van het inzetten van grondradar is dat het snel een relatief groot gebied in kaart brengt zonder dat daar graafwerkzaamheden zoals proefsleuven voor nodig zijn. Hierdoor is het mogelijk om te anticiperen op situaties die visueel vanaf de oppervlakte niet zichtbaar zijn.

Onze jaren lange ervaring met deze onderzoekstechniek zorgt ervoor dat we de grondradar voor allerlei toepassingen kunnen inzetten en hiermee waardevolle inzichten bieden voor diverse projecten.

Kabels & leidingen

Om graafschade bij reconstructiewerkzaamheden en/of aanleg van ondergrondse systemen te voorkomen, voeren wij detectieonderzoek uit met behulp van grondradar. Om veilig te werken in de bodem zijn er diverse richtlijnen voor zorgvuldig graven. In het kader van de Wibon (Wet informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken) worden de eisen bij graafwerkzaamheden steeds verder aangescherpt.

Sinds januari 2022 wordt de CROW 500 gehandhaafd. Het doel hiervan is het voorkomen van graafschade aan ondergrondse infra tijdens grondroeren. Grondradar is geschikt om de ondergrondse infra in kaart te brengen om zo de stagnatie van werkzaamheden te minimaliseren.

 

kabels en leidingen tekening en radarprofiel_Geofoxx

Er zijn diverse toepassingen waarbij de inzet van grondradar waardevol is:

  • Verificatie KLIC-melding
  • Restanten van kabels of leidingen detecteren
  • Graafwerkzaamheden vrijgeven om geen kabels en leidingen te beschadigen

locatie bepaling ondergrondse afvalcontainer_Geofoxx  radarbeeld ondergrondse afvalcontainer_Geofoxx

Het voordeel van de grondradar is dat je geen proefsleuf hoeft te graven om inzicht te krijgen in de ligging van kabels en leidingen. Op die manier scheelt het een hoop tijd en geld om een locatie in beeld te brengen.

Na afloop van het radaronderzoek brengen we de data in kaart. We maken een tekening met specifieke GIS-analyses.

Zie ook “veilig werken aan de ondergrondse infrastructuur”.

Conventioneel bodemonderzoek

In het kader van herinrichtingsplannen, aan- of verkoop van percelen en/of nieuwbouwplannen, vindt er vaak onderzoek plaats naar de chemische kwaliteit van de bodem. In de praktijk kunnen ook fysieke verontreinigingen en objecten tot vervelende verrassingen leiden. Denk daarbij aan dempingen met puin, oude fundamenten, achtergebleven ondergrondse infra of onbekende ondergrondse brandstoftanks.

Om te bepalen of op een locatie ook een fysieke verontreiniging aanwezig is, voeren wij gelijktijdig met of voorafgaand aan het conventionele bodemonderzoek (NEN 5740) een grondradaronderzoek uit.

Verder geven wij inzicht in bepaalde lagen van de bodemopbouw, bijvoorbeeld een kleilaag, fundatieopbouw, een voormalige stortlocatie of de grondwaterstand.

Dijk grondwaterstand conventioneel bodemonderzoek_Geofoxx  Detectie stortplaats_Geofoxx

Vrijgave van boorpunten

Bij diverse projecten is het wenselijk om vast te stellen of de locatie daadwerkelijk geschikt is voor de geplande werkzaamheden. Is deze vrij van ondergrondse obstakels, zijn bij de sloop daadwerke­lijk alle fundamenten, kabels en leidingen verwijderd? Wij kunnen met behulp van een grondradaron­derzoek een vrijgave- of opleveringsdocument opstellen.

vrijgave bodem_Geofoxx

Mogelijk aanwezige ondergrondse objecten en obstakels (holle ruimten, kabels en leidingen, lekke riolering) kunnen de werkzaamheden/installaties, maar nog veel belangrijker; de veiligheid van mensen, in gevaar brengen. Het grondradaronderzoek zorgt voor een beperking van de risico’s.

Vrijgave boorpunt_Geofoxx

Holle ruimtes detecteren

Ondergrondse holle ruimten kunnen als gevolg van uitspoeling van grond naar het riool of lekkende leidingen ontstaan. Vaak is de ligging van een riool of nutsvoorziening gerelateerd aan een weg of fietspad. Holle ruimten kunnen de oorzaak zijn van verzakkingen of zelfs gaten in de verharding. Dit levert gevaar op voor de gebruikers van wegen en fietspaden. Daarom zetten wij de grondradar in.

Met onze radartechniek onderzoeken wij wegen en fietspaden op de mogelijke aanwezigheid van holle ruimten en vertalen dit naar een risicokaart en eventueel een hersteladvies. Dit onderzoek kan plaatsvinden op een preventieve manier als er nog geen indicaties zijn van holle ruimten, of juist meer inzicht bieden in de omgeving als ergens een holle ruimte is vastgesteld.

Een indicatie van een holle ruimte levert een karakteriserend beeld op in de radardata (zie onderstaande dwarsprofiel).

Holleruimte onder het wegdek_Geofoxx  Holleruimte veroorzaakt problemen_Geofoxx  

Holleruimteprofiel_Geofoxx

Boomwortels in kaart brengen

Binnenstedelijk is de ondergrondse ruimte beperkt. Deze ruimte wordt vaak ingenomen door kabels en leidingen voor nutsvoorzieningen, warmtenetten, glasvezel en riolering. Bomen staan soms in de weg en wortels belemmeren graafwerkzaamheden bij onderhoud of aanleg. Groen in de stad wordt steeds belangrijker voor welzijn en verkoeling. Inzicht in de boomwortels kan bij locatieontwikkeling of civiele werkzaamheden frustratie wegnemen en stagnatie of schade aan bomen en wortels voorkomen.

Net als bij het detecteren van ondergrondse kabels en leidingen is grondradar uitermate geschikt voor het detecteren van boomwortels omdat er geen graafwerkzaamheden nodig zijn. Je kunt in vergelijking met proefsleuven sneller een beeld geven van een grotere locatie. Dit bespaart veel tijd en je beschadigt geen boomwortels.

Boomwortelonderzoek_Geofoxx

Asfalt en fundatiediktes bepalen

Vlakdekkende grondradaronderzoeken zijn uitermate geschikt voor toepassing op infrastructurele werken zoals bruggen, viaducten en wegen. Soms zijn gegevens over opbouw of constructie onvolledig of niet meer beschikbaar. Door toepassing van geofysica en grondradar krijg je op een snelle en niet destructieve manier een beeld van de meest waarschijnlijke opbouw of constructie.

We verzamelen voldoende data om vervolgens een hele specifieke GIS-analyse te maken. Door middel van een interpolatie analyse verkrijgen we over een groot oppervlak een beeld van de asfaltdiktes. Dit maken we zichtbaar in een tekening.

Diepteligging fundatiemateriaal onder een weg_Geofoxx

Risicomitigatie

Door de toepassing van grondradar worden risico’s letterlijk in beeld gebracht. Geofoxx heeft een groot aantal referenties waarbij grondradaronderzoeken worden gebruikt voor het in beeld brengen van holle ruimten op “high-risk locaties” zoals in de petrochemische industrie of op vliegvelden. In de voorbereiding van omvangrijke zware transporten of het plaatsen van hijskranen/stellingen is de stabiliteit van de ondergrond van groot belang. Mogelijk aanwezige ondergrondse objecten en obstakels (holle ruimten, kabels en leidingen, lekke riolering) kunnen de werkzaamheden/installaties, maar nog veel belangrijker; de veiligheid van mensen, in gevaar brengen. Ook de aanwezigheid van holle ruimten of verborgen gebreken onder of in wegen en dijken kunnen met geofysica en grondradar worden onderzocht.

Infrastructuur/asfalt/kunstwerken

Vlakdekkende geofysica- en grondradaronderzoeken zijn uitermate geschikt voor toepassing op infrastructurele werken zoals bruggen, viaducten en wegen. Door wisselingen van eigenaar zijn gegevens over opbouw of constructie soms niet meer beschikbaar. Door toepassing van geofysica en grondradar kan niet destructief snel een beeld worden verkregen over de meest waarschijnlijke opbouw of constructie.

Ook in grootschalige (netwerkschaal, >25 km) trajecten, zoals op wegen (opbouw en laagdikten) en bijvoorbeeld bij kunstwerken in het kader van asset management, zorgt de methode van Geofoxx voor meerwaarde. Hierbij kan gedacht worden aan vermindering van verkeershinder of vermindering van destructief onderzoek. Daarnaast worden met geofysica- & grondradaronderzoek ook reproduceerbare gegevens verzameld die over meerdere jaren kunnen worden vergeleken.

 

Archieven

  • november 2022 (1)
  • oktober 2022 (1)
  • september 2022 (1)
  • juli 2022 (2)
  • mei 2022 (1)
  • april 2022 (2)
  • februari 2022 (1)
  • november 2021 (1)
  • september 2021 (1)
  • augustus 2021 (2)
  • mei 2021 (1)
  • maart 2021 (2)
  • februari 2021 (3)
  • januari 2021 (3)
  • november 2020 (1)
  • oktober 2020 (4)
  • september 2020 (1)
  • augustus 2020 (1)
  • juli 2020 (2)
  • juni 2020 (1)
  • april 2020 (1)
  • maart 2020 (2)
  • januari 2020 (2)
  • november 2019 (1)
  • oktober 2019 (3)
  • juli 2019 (3)
  • februari 2019 (1)
  • januari 2019 (2)
  • november 2018 (2)
  • oktober 2018 (3)
  • september 2018 (3)
  • juli 2018 (1)
  • juni 2018 (5)
  • mei 2018 (1)
  • april 2018 (2)
  • maart 2018 (1)
  • februari 2018 (2)
  • januari 2018 (2)
  • november 2017 (1)
  • september 2017 (1)
  • juni 2017 (1)
  • mei 2017 (2)
  • april 2017 (4)
  • maart 2017 (1)
  • februari 2017 (1)
  • januari 2017 (2)
  • december 2016 (4)
  • november 2016 (2)
  • oktober 2016 (1)
  • september 2016 (1)
  • augustus 2016 (3)
  • juli 2016 (2)
  • juni 2016 (3)
  • mei 2016 (3)
  • april 2016 (2)
  • maart 2016 (2)
  • februari 2016 (1)
  • december 2015 (3)
  • november 2015 (1)
  • oktober 2015 (2)
  • september 2015 (2)
  • augustus 2015 (1)
  • juni 2015 (2)
  • mei 2015 (2)

Tags

bodem bodemonderzoek GIS asbest klimaat Grondradar ecologie omgevingswet gezondheid hergebruik klimaatadaptatie japanse duizendknoop Tilburg PFAS bestemmingsplan veiligheid onderzoek duurzaam bemalingsadvies xrf

Laatste projecten

  • uitdampingsonderzoek nabootsing kruipruimte_GeofoxxGeofoxxKruipruimte nabootsen voor uitdampingsonderzoek6 oktober 2022 - 12:21
  • Milieukundige bijdrage i.v.m. tijdelijke opvang Roosendaal_GeofoxxGeofoxxMilieukundige bijdrage voor tijdelijke bewoning en noodopvang Oekraïners8 september 2022 - 14:38
  • Milieukundig onderzoek naar V1 Bommenwerper uit WO IIGeofoxxMilieukundig onderzoek naar V1 Bommenwerper uit WO II2 juni 2022 - 13:14

Medewerkers

[layerslider id=”9″]

Laatste nieuws

  • Veldwerkdag 2002_Gouda_GeofoxxGeofoxxVeldwerkdag 202229 november 2022 - 11:49
  • Interactieve training hergebruik voor waterschappenGeofoxxInteractieve training “Hergebruik” voor waterschappen4 oktober 2022 - 09:55
  • Raamovereenkomst Enschede Losser_GeofoxxGeofoxxTrots op raamovereenkomst met de gemeenten Enschede en Losser9 september 2022 - 09:13
© Copyright - Geofoxx | Website door DHvV
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Algemene voorwaarden
  • Privacy beleid
Scroll naar bovenzijde